Alla inlägg under augusti 2009

Av Mat-Lo-da - 4 augusti 2009 17:49

Fick av en slump reda på att Lucy Lawless också spelat med i en av mina favoritserier (dock överskuggas den såklart som allt annat av Xena - the one and only favoritserie), Arkiv X. Wow, detta kan inte vara sant. Jag som sett alla avsnitt i alla säsonger fram till nr 7, förutom säsong 4. Hur kan jag ha missat det?


Hennes karaktär heter Shannon McMahon, en supersoldat som John Doggett kände från sin tid i marinkåren. Der var tydligen meningen att hon skulle vara en fast karaktär med en hyffsat stor roll i de avsnitt som kallas "The Truth", de som handlar om konspirationen och myndigheternas inblandning. Dock var Lucy Lawless av personliga skäl tvungen att lämna inspelningarna, och hennes karaktär deltog bara i två avsnitt. Det är som sagt avsnitt som jag inte sett. De verkar vara från perioden när Scully och Mulder är avstängda från Arkiv X, och Scully arbetar ihop med Doggett istället. Med andra ord sena avsnitt från de sista säsongerna som jag inte har någon koll på.  


Jag blir bara så fascinerad över hur allomfattande Xena är. Jag lovar, om en letar tillräckligt mycket kan en hitta henne överallt. Det är nästan så att en börjar misstänka att Xena är hjärnan bakom allt, den allvetande, den allsmäktiga.  Och Xena och Scully tillsammans i en serie är höjden av perfektion.

Av Mat-Lo-da - 4 augusti 2009 17:24

Idag upptäckte jag en ny film som tydligen snart kommer till Sverige. Det intressanta med den är att Lucy Lawless (allas vår Xena) spelar med. Jag blev lyrisk när jag hörde detta, och lade direkt upp skyhöga förväntningar. För grädden på moset är nämligen att även Renée O'Connor spelar med i filmen. Gabrielle alltså. Det måste vara menat.


När jag läste på om denna förväntade storhet blev jag dock lite misstänksam. Antingen är den fantastiskt, en ny Death Proof, en kultfilm för alla våldsälskande manshatande bitterfittor och inspiration till mången modiga korståg, eller så är den en sexistisk moraliserande skitfilm. Affischen för tankarna åt Death Proof-hållet, med modell-liknande tjejer med minimala kläder, höga klackar och vapen. (Av någon anledning ((hmm, undra vilken?)) så verkar det som att tjejer som använder våld i filmer måste vara supersexiga, annars är de bara motbjudande psykfall eller onda). 


Beskrivningen av filmen gör mig dock lite skeptiskt. Formuleringar som "this cat-fighting, girl-banging, pile-driving, go-go-dancing/.../femme-tastic f#%#%&¤%-fest-fight-fantasy of epic proporsions" undrar jag vad som menas med. Svårt att spekulera kring utan att ha sett trailern, eller vara lite bättre på amerikansk engelska än vad jag är. Dock spelar Lucy Lawless en nunna, vars kompanjon spelas av Renée O'Connor. Som jag tidigare nämnt undrar jag om detta verkligen kan vara en slump? Eller är den som gjort filmen ett lika stort fan av Xena som oss? I sådana fall älskar jag idéen. Att sätta in det coola radarparet i en annan film är ju en fantastisk idé. Nu återstår bara att leta reda på trailern, och se filmen för att avgöra huruvida den är underbar eller hemsk. Jag har trots idogt letande inte lyckats hitta något datum för när den går upp på bio i Sverige, men jag hoppas verkligen att den kommer göra det. 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2009
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards